“Een typisch voorbeeld in Nijmegen is de Ooij polder grenzend aan de Waal. Dit is een plek waar typisch in de zomer veel jongeren komen en veel rotzooi achterlaten. In het algemeen zien mensen niet altijd het belang van schoonhouden van de natuur. Helemaal als het niet duidelijk is waar je je afval kwijt kan, is de neiging nog steeds groot om achteloos met afval om te gaan. Het doel van mijn project is om mensen, voornamelijk jongeren/jong volwassenen, bewust te laten worden dat elke bijdrage aan het schoonhouden van de natuur waardevol is (hoe klein dan ook) en dat het ook leuk kan zijn om dit te doen. Ik heb persoonlijk gemerkt dat hoe meer ik hiermee ook bezig ben, door bijvoorbeeld een zakje op te ruimen wat ik op straat zie liggen, het ook steeds leuker wordt om iets heel kleins bij te dragen om de natuur is zijn onbevlekte pracht te kunnen laten stralen”.
Het project Trash aware wordt gerealiseerd aan de hand van het creëren van een App en een promotiecampagne.
De insteek van beide is dat de focus ligt op dat omgevingen mooier, verfrissender, leuker, gezonder, etc zijn zonder het afval dan met en dat wanneer je hier aan meewerkt dit ook leuk is, belonend, van levensgenot voorziet, etc. Door dit op deze manier aan te vliegen wordt het een educatie activiteit voor het schoonhouden van onze leefomgeving.
Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Neem dan een kijkje op de website https://markstoetzer.com/