Nooit gedacht dat autodelen zo leuk zou zijn
"Als onderzoeker houd ik me bezig met innovatie en mobiliteit. Reizen doe ik met het OV en voor woon-werkverkeer pak ik de fiets. Als dat niet gaat leen ik een auto op mijn werk. Dat werkt perfect. Zo werd bij mij het zaadje geplant. Toen onze wijk op de schop ging, heb ik in de klankbordgroep van de gemeente gezegd: is het een idee om met een deelauto te starten?
Samenwerking met Duurzame SteK
Een jaar later kwam de eerste elektrische deelauto, een Kia e-Niro. Een half jaar daarna een Volkswagen ID3. Voordat het zover was, hebben we met een paar buurtbewoners een kijkje genomen in Renkum. Daar hadden ze al ervaring met een deelauto. Net als in Doorwerth. Uiteindelijk hebben wij voor OnzeAuto gekozen, een organisatie die zich richt op buurtinitiatieven. Twintig actieve autodelers zijn er nu.
Reserveren via app
Het werkt heel simpel: je kiest voor het abonnement dat bij jou past. Een auto reserveren, doe je in de app. Misgrijpen? Dat gebeurt vrijwel nooit. De auto staat bij zalencentrum Lebret. Na gebruik laad je ze op. We zijn met de gemeente in gesprek over een vaste parkeerplaats en een eigen laadpaal. Om zo autodelen met de buurt nog aantrekkelijker te maken.
Minder auto’s op straat
De meeste autodelers gebruiken de auto voor woon-werkverkeer. Of omdat ze de tweede auto de deur uit hebben gedaan en soms toch een extra auto nodig hebben. Dat is het mooie, sinds de start staan er zes auto’s minder op straat. Het levert dus ook echt wat op. OnzeAuto regelt het onderhoud. We houden ze verder zelf schoon. Dat vonden we bij de start belangrijk: het gevoel dat het ónze auto is. En met elkaar afspreken om een keer de auto te wassen of te stofzuigen draagt daaraan bij.
Goedkoper dan eigen auto
Zelf gebruik ik de deelauto niet heel vaak, alleen als ik bijvoorbeeld grote boodschappen moet vervoeren. Of in het weekend naar een locatie wil waar geen OV komt. Toch ben ik hartstikke enthousiast. Het zijn echt heel coole auto’s, hartstikke nieuw en luxe. Ik zie het ook als iets positiefs om dit samen met gemeente, bedrijven en buurt te doen. En ook niet onbelangrijk: als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt, is een deelauto vaak veel goedkoper dan een eigen auto.”
Voor meer informatie kijk op de pagina van OnzeAuto.
Consumentenprogramma Kassa besteedde ook aandacht aan de deelauto in Buurt Talud.